با کنترل فشارخون از سکته قلبی و مغزی جلوگیری کنید!

افزایش آمار سکته قلبی و مغزی در دهه‌های گذشته بسیار نگران‌کننده است! اگر بدانید که عامل بیشتر سکته‌ها ناشی از فشار خون بالا یا پایین بوده‌است؛ شاید کمی در سبک زندگی و رژیم غذایی خود تغییر رویه دهید. بروز حملات قلبی و مغزی تنها بخشی از مشکلاتی است که فشار خون برای شما ایجاد می‌کند.

بسیاری از نارسایی‌های قلبی عروقی، اختلالات کلیه، ضعیف شدن فعالیت‌های جنسی و حتی از‌دست‌دادن بینایی در اثر ابتلا به بیماری خون رخ می‌دهد. بنابراین بهتر است دانش خود را درباره بیماری ارتقا دهید و علائم ایجاد آن را به‌خوبی بشناسید.

در این‌صورت با بروز کوچکترین علائم قادر هستید از وخیم‌شدن آن جلوگیری کنید. همچنین افراد مبتلا به بیماری، باید همواره از دستگاه فشار خون یا فشارسنج دیجیتال جهت کنترل مداوم فشار خون استفاده‌کنند. درواقع با مدیریت دائمی فشار خون، از بروز انواع سکته‌ها و سایر اختلالات جلوگیری می‌کنید. در طول مقاله قصد داریم که به‌صورت تخصصی به این موضوع بپردازیم. ما را همراهی کنید.

کنترل فشار خون و کاهش احتمال سکته

جالب است بدانید که نه‌تنها فشار خون بالا بلکه حتی پایین بودن آن نیز احتمال بروز سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. درنتیجه طبق یک سبک زندگی سالم و خود کنترلی همیشگی، قادر هستید که فشار خون خود را در حد متعادل حفظ کنید و از بروز هر گونه اختلال و آسیب جلوگیری کنید. درواقع متخصصان بهترین راه شناخت و کنترل بیماری را، بررسی دائمی توسط فشارسنج دیجیتال می‌دانند.

چگونه تشخیص دهیم که دارای فشار خون بالا هستیم؟

تشخیص اولیه توسط شما در خانه و از طریق دستگاه فشار خون معمولی انجام می‌شود که امکان خرید نمونه‌های تخصصی آن را از فروشگاه توان نو در اختیار دارید. در این صورت لازم است که طی چند روز فشار خون خود را در دفترچه‌ای ثبت کنید. متوسط حداقل و حداکثر مقادیر ثبت‌شده، درباره احتمال ابتلا به بیماری اطلاع‌رسانی می‌کنند.

گاهی ممکن است که در میان آمارهای روزانه خود، با یک عدد بالا مانند فشار بالای 18 مواجه شوید. در این صورت نیاز است که حتماً دوباره فشارسنجی را تکرار کنید. البته نه بلافاصله! حدود 5 تا 10 دقیقه صبر کنید و سپس توسط فشارسنج دیجیتال، آزمایش را دوباره انجام دهید.

اگر همچنان فشار بیشتر از حد نرمال است؛ باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. پس از بهبودی حتماً به یک متخصص مراجعه کنید و علائم خود را از نظر ابتلا به بیماری به‌صورت تخصصی بررسی کنید.

اما اگر از راهنمایی‌ها چشم‌پوشی کنید و همچنان سبک زندگی پیشین خود را ادامه دهید یا اگر همچنان تمایلی به کنترل فشار روزانه خود ندارید؛ باید بگوییم که احتمال بروز آسیب‌های زیر در شما وجود دارد.

عوارض ناشی از بی‌توجهی به کنترل فشار خون

گاهی با استفاده از یک دستگاه فشار خون به‌راحتی از بروز خطرناک‌ترین بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن جلوگیری می‌شود. اما گاهی افراد با وجود دانش و آگاهی چنین توصیه‌هایی را نادیده می‌گیرند. متاسفانه باید بگوییم احتمال بروز برخی اختلالات در این وضعیت کاملاً طبیعی است.

عارضه‌های قلبی در اثر بی‌توجهی به کنترل فشار

قلب در برابر فشار خون همچون کودک بی‌دفاعی است که تحمل فشارهای زیاد را ندارد. تاثیر مستقیم فشار خون روی شریان‌ها اعمال می‌شود و باعث اختلالات فراوانی می‌شود. سکته قلبی تنها یک قسمت از مشکلات است. برخی صدمات عبارتند از:

  • بیماری‌های عروقی مخصوصاً عروق کرونری
  • اختلال در تامین خون موردنیاز قلب
  • آریتمی یا بی‌نظمی در ضربان
  • آنژین یا درد در قفسه سینه
  • بزرگ شدن سمت چپ قلب یا همان بطن چپ
  • نارسایی‌های قلب که گاهی ممکن است مادام‌العمر شوند!

تمام عوارض نام‌برده تنها بخشی از مشکلاتی است که شما در اثر بی‌توجهی به کنترل دائمی فشار، به‌جان‌می‌خرید. این درحالی است که فشارسنج دیجیتال یا حتی یک دستگاه فشار خون بسیار ابتدایی و ساده همچون عصایی معجزه‌گر عمل می‌کند و از بروز سکته قلبی و اختلالات به‌راحتی جلوگیری می‌کند.

mehransatvat وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است